hoi Xinix,
je hebt gelijk: de machinerie rond de commercie draait op volle toeren waar het nieuwe films betreft, maar over wat voor mij toch de
hard core business zou moeten zijn, namelijk eventuele nieuwe albums, hoor je heel weinig. Eerst (september 2011) kondigde Uderzo zijn vertrek aan en noemde hij zijn 2 opvolgers; lees hieronder bijv wat eerder in dit forum geschreven is:
De scenarist is nu officieel bekend, zie bijvoorbeeld
www.deredactie.be waar onder andere het volgende te lezen is:
Albert Uderzo, de tekenaar en scenarist van de stripreeks Asterix, heeft zijn opvolgers voorgesteld. Uderzo, 84 intussen, geeft de fakkel door aan scenarist Jean-Yves Ferri en tekenaar Frédéric Mébarki. Het nieuwe Asterix-duo is al aan het werk aan een nieuw album.
In een ander artikel staat dat Ferri twee humoristische albums over Charles de Gaulle heeft gemaakt, waar Uderzo erg gecharmeerd van was. Een ervaren scenarist is Ferri kennelijk (nog) niet, maar slechter dan de laatste paar albums kan het niet worden, lijkt me.
Eadulf
(einde citaat)
De laatste stand van zaken is een mededeling van eind mei 2012, waarin Uderzo aankondigt dat in 2013 een nieuw album zal verschijnen - gek genoeg zonder zijn 2 opvolgers met naam te noemen. Een geruststelling: wanneer de publicatie dichtbij komt, zal dezelfde machinerie van de commercie op volle toeren draaien, overigens ook dan met grote geheimhouding rond de thematiek. Dat herinnere ik me nog al te goed van het media-spektakel ooit in Brussel kort voordat Het Geheime Wapen gelanceerd werd,
Jaap