koninklijke onderscheiding

Praat mee over Asterix. Vragen en antwoorden.
Ook zonder inlog kunt u hier een bericht plaatsen!

Moderatoren: Jochgem, jaap_toorenaar

Antworten
jaap_toorenaar
AsterIX Druid
Beiträge: 843
Registriert: 1. April 2006 11:09
Wohnort: Leiden Niederlande

koninklijke onderscheiding

Beitrag: # 15208Beitrag jaap_toorenaar »

hoi,
vorig jaar viel Uderzo in de lintjesregen van 30 april op. Door onpasselijkheid was hij niet in staat om de koninklijke onderscheiding in ontvangst te nemen. Vannacht ontving ik een berichtje, dat dit nu ten huize van de Nederlandse ambassadeur in Parijs gaat plaatsvinden, en wel op di. 6 maart.
Jaap
jaap_toorenaar
AsterIX Druid
Beiträge: 843
Registriert: 1. April 2006 11:09
Wohnort: Leiden Niederlande

Beitrag: # 15457Beitrag jaap_toorenaar »

... en vanaf vandaag weet ik dat ik toestemming heb van mijn baas om daar naar toe te gaan. Sterker nog: ik mag hem gaan toespreken! Uiteraard erna een berichtje hier over deze happening,
Jaap
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 449
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Beitrag: # 15460Beitrag Jochgem »

Jaap, dat is een erg eervolle uitnodiging!
Hoe is je Frans, of mag je in het Latijn spreken :)

"Jochgem"
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
jaap_toorenaar
AsterIX Druid
Beiträge: 843
Registriert: 1. April 2006 11:09
Wohnort: Leiden Niederlande

Beitrag: # 15469Beitrag jaap_toorenaar »

hoi,
dat zou wat zijn - een oratio in het Latijn! Maar ik hoor Obelix al antwoorden zoals in de Koperen Ketel "foei, wat een taal!"... Maar ik heb een collega die Frans doceert - en voor een fles wijn zal die mijn tekst wel omzetten naar het Frans,
Jaap
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 449
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Beitrag: # 15565Beitrag Jochgem »

Van de teletekst geplukt
( http://teletekst.nos.nl/ )
Leuk uitje gehad, Jaap?

415 Teletekst di 06 mrt
**********************ENTERTAINMENT ***
*** Lintje voor striptekenaar Uderzo
***************************************
` De Franse striptekenaar Albert Uderzo
heeft vandaag een Nederlands lintje in
ontvangst genomen.Uderzo is benoemd tot
Ridder in de Orde van de Nederlandse
Leeuw.

Uderzo is vooral bekend als de tekenaar
van de Asterix-strips,die hij samen met
de tekstschrijver Goscinny maakte.Door
het grote succes van Asterix legde hij
zich vanaf 1976 volledig op het tekenen
van die reeks toe.

Uderzo krijgt de onderscheiding voor
zijn grote bijdrage aan de geschiedenis
van de strip.Hij wordt geroemd als een
bron van inspiratie voor stripmakers en
andere kunstenaars.

"Jochgem"
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
jaap_toorenaar
AsterIX Druid
Beiträge: 843
Registriert: 1. April 2006 11:09
Wohnort: Leiden Niederlande

Beitrag: # 15590Beitrag jaap_toorenaar »

ja, het was een prachtige happening! Een beetje van de gekke om per auto (met o.a. Peter de Wit, ontwerper van de cartoon Sigmund de kleine psychiater) een dagje op en neer naar Parijs te rijden (de laatste Thalys ging nl te vroeg weg uit Parijs), zodat ik pas om 02.45 thuis aankwam (om vanmorgen om 8.10 weer voor de klas Caesar te lezen...), maar de ambiance was schitterend bij de ambassadeur thuis, waar de Ruijsdaels het behangetje vormen. Veel fotografen, veel microfoons, ca. 80 mensen, waaronder de Asterixvertaler Frits vd Heide, Rene van Royen en Sunnyva vd Vegt (van A. en de Waarheid enz) en veel familie van Uderzo en Goscinny. Na de speeches genoeg tijd voor informele tetes-a-tetes (sorry, die accentjes doen het bij mij nooit als ik niet in Word zit). Ik popelde om een Asterix die ik mee had door de Maestro te laten signeren maar voelde me in mijn driedelig daar ook net iets te groot voor (en toen ik een onschuldig ogend meisje met die vraag naar hem wilde sturen, weigerde dat "krengetje" in haar relatieve volwassenheid!).
Jaap
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 449
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Beitrag: # 15591Beitrag Jochgem »

Wat leuk, met al die Nederlandse Asterix professionals erbij

Vond ik nog in de Trouw (via google):

Tekenaar Asterix geridderd in Parijs
PARIJS (ANP) - De Fransman Albert Uderzo, tekenaar van de immens populaire Asterix strips, wordt dinsdag in zijn woonplaats Parijs benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.
Uderzo ontvangt de koninklijke blijk van waardering op de residentie van de Nederlandse ambassade uit handen van ambassadeur Hugo Hans Siblesz. Het initiatief voor de onderscheiding werd genomen door het Stripschap, een vereniging voor de promotie van stripboeken.

Volgens bestuurslid Meerten Welleman heeft de Franse tekenaar heel veel betekend voor de stripwereld, ook in Nederland. ,,Uderzo is de grootste striptekenaar van zijn generatie die nog in leven is. Hij heeft altijd heel hard gewerkt om het beeldverhaal te promoten. Wij als stripliefhebbers zijn hier dan ook heel verguld mee'', aldus Welleman maandag.

Waardering

Vorig jaar april kreeg de Fransman tijdens de traditionele lintjesregen te horen dat hij de hoogste Nederlandse onderscheiding zou krijgen. Maar door zijn zwakke gezondheid kon de 80-jarige cartoonist toen niet naar Amsterdam komen, waarop werd besloten de ceremonie in Parijs te houden.

Naast zijn verdiensten voor de stripwereld wordt Uderzo gelauwerd om zijn betekenis voor het historisch en klassiek onderwijs in Nederland, zijn bijdrage aan de Europese eenwording en het onderling respect voor andere culturen, aldus het Stripschap. Welleman: ,,Ik ben blij dat het er nog van gekomen is. Dit is toch de belangrijkste manier om tegenover het grote publiek je waardering voor iemand uit te drukken.''

"Jochgem"
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 449
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Beitrag: # 15592Beitrag Jochgem »

P.S. En een gelijkwaardig bericht vond ik in het Leidsch Dagblad. Die krant wist helemaal niet eens dat onze lokale Asterix ambassadeur bij de ceremonie aanwezig was, en daar zelfs een laudatio mocht houden.
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
jaap_toorenaar
AsterIX Druid
Beiträge: 843
Registriert: 1. April 2006 11:09
Wohnort: Leiden Niederlande

Beitrag: # 15661Beitrag jaap_toorenaar »

PS op de site van mijn school staat de happening kort aangeduid met een foto (vlnr uderzo - Nederlandse ambassadeur - ondergetekende), zie www.gymnasiumleiden.nl
Jaap
Sellix

Beitrag: # 15670Beitrag Sellix »

Donders Jaap, je had nu mooi je eigen script in de handen van Uderzo kunnen drukken. Een beetje brutaal mag best. Overigens zou ik een beleefd briefje sturen naar AR gericht aan de heer Uderzo plus een van jouw Nederlandse AR albums met het verzoek deze te ondertekenen (en kleine tekening erbij?). Daar heb je toch wel een beetje recht op toch? Dan doet hij echt wel, ik heb het bewijs....

http://www.asterix-obelix.nl/dutch/imag ... -signe.jpg

Leuk voor je dat je het allemaal mee kon maken!
jaap_toorenaar
AsterIX Druid
Beiträge: 843
Registriert: 1. April 2006 11:09
Wohnort: Leiden Niederlande

Beitrag: # 15674Beitrag jaap_toorenaar »

dank je Hans! Inderdaad heb ik achteraf een brief naar Parijs gestuurd om hen te herinneren aan mijn script (met daarbij een foto van mij naast de Meester) - maar ja, wel naar EAR, want Uderzo's adres ken ik niet,
Jaap
Antworten