Volksvermaak in de oudheid

Praat mee over Asterix. Vragen en antwoorden.
Ook zonder inlog kunt u hier een bericht plaatsen!

Moderatoren: Jochgem, jaap_toorenaar

Antworten
Everzwijntje

Volksvermaak in de oudheid

Beitrag: # 16654Beitrag Everzwijntje »

Hoi

Voor ik met de deur in huis val, zal ik mij eerst even kort voorstellen. Mijn naam is Simon Maricau, ik woon in het West-Vlaamse stadje Gistel en word binnenkort 17. Volgend schooljaar wordt dan ook mijn laatste jaar secundair onderwijs. En in onze school is het de gewoonte – in dat laatste jaar – jezelf nog eens te bewijzen bij het maken van een jaarwerk. Het onderwerp kies je helemaal zelf.

Door mijn passie voor de Latijnse taal en voor de verhalen van Asterix en Obelix was de knoop voor mij al snel doorgehakt: ik moest en zou iets doen over de klassieke oudheid, over de tijd van de Romeinen. Uiteindelijk verfijnde ik mijn onderwerp – na heel wat denk- en puzzelwerk – tot gladiatoren, wagenrennen en theater oftewel de drie ludi (openbare spelen) in het Romeinse Rijk. In de eerste plaats wil ik elk type afzonderlijk uitwerken, in de tweede plaats linken aan de strips van Goscinny en Uderzo.

De eerste fase van mijn jaarwerk bestaat erin op zoek te gaan naar de geschikte lectuur. En ik vroeg me af of u mij daar toevallig niet zou bij kunnen helpen ... Ik verdiepte me reeds in twee boeken van een Nederlands hoogleraar Fik Meijer, maar uiteraard is dit slechts een begin!

Alvast hartelijk bedankt



Simon Maricau
simon_maricau@hotmail.com
Sellix

Beitrag: # 16656Beitrag Sellix »

Eigenlijk had je voor de antieke olympische spelen moeten kiezen. Er is veel materiaal hierover en ik heb er al eens wat uitgebreider over geschreven op m'n Nederlandstalige Asterix website. Wat boeken betreft: kijk ook eens naar de 3 boeken van René van Royen en Sunnya van de Vegt. Waar niet over de 3 spelen geschreven wordt, maar natuurlijk wel een mooi tijdsbeeld vanuit gaat is het boek van Caesar zelf "Oorlog in Gallië". Een goede is de vertalling van Vincent Hunink - ISBN 9025306470.
Kijk ook eens naar de website: http://www.roman-empire.net

Succes,

Hans
Everzwijntje

Volksvermaak in de oudheid

Beitrag: # 16658Beitrag Everzwijntje »

Jap, Hans, ik heb de antieke olympische spelen zeker in overweging genomen, maar vorig jaar was er reeds in leerling uit onze school die voor dit onderwerp koos. En jah, om plagiaat tegen te gaan, is het dan ook niet toegestaan voor een onderwerp te opteren dat in de voorbije twee schooljaren reeds werd gebruikt. Vandaar ...

Verder, heel erg bedankt voor de tips, ken je soms nog een – bij voorkeur Nederlandstalig – boek over theater in de oudheid? Ik kan er maar geen vinden ...



Simon
simon_maricau@hotmail.com
Antworten