de baas wil waterskieen

Praat mee over Asterix. Vragen en antwoorden.
Ook zonder inlog kunt u hier een bericht plaatsen!

Moderatoren: Jochgem, jaap_toorenaar

Antworten
jaap_toorenaar
AsterIX Druid
Beiträge: 843
Registriert: 1. April 2006 11:09
Wohnort: Leiden Niederlande

de baas wil waterskieen

Beitrag: # 21554Beitrag jaap_toorenaar »

hoi,
Stripwinkel Dumpie in Leiden stuurde volgende vraag aan me door:
"Ik werk voor een bedrijf en binnen die organisatie wordt de term: 'de baas wil waterskieen' regelmatig gebezigd. Je begrijpt vast wel waarom. Daar is nu ook een poster van gemaakt met een afbeelding uit Asterix en de Gladiatoren, denk ik (een schip met slaven die dus hard moeten gaan roeien). Mijn vraag is, heeft deze tekst zo letterlijk in een Asterix boek gestaan? Of is dit een zelf verzonnen tekst?"
Rinkelt er bij iemand een belletje? Zelf denk ik dat de term waterskieën niet in Asterix voorkomt.
Jaap
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: de baas wil waterskieen

Beitrag: # 21555Beitrag Jochgem »

Volgens mij is het een mopje, maar het kan zijn dat ook in de boeken iets dergelijks voorkomt. Of in een film. Misschien de Duitse collegea's vragen. Die weten werkelijk alles.
Op een dag kwam Julius Caesar al fluitend op zijn manschappen afgewandeld. "Mannen,", zei hij, "ik heb goed en slecht nieuws.". De mannen kijken hem nieuwsgierig aan en Caesar vervolgt. "Het goede nieuws,", zegt hij, "is dat Cleopatra naar hier komt.". De mannen onthalen het goede nieuws met een gejuich. "En het slechte nieuws,", gaat hij verder, "is dat ze komt waterskiën.".
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
jaap_toorenaar
AsterIX Druid
Beiträge: 843
Registriert: 1. April 2006 11:09
Wohnort: Leiden Niederlande

Re: de baas wil waterskieen

Beitrag: # 21556Beitrag jaap_toorenaar »

HJ,
ik snap je niet! Waar komt das Zitat nu vandaan?
Jaap
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: de baas wil waterskieen

Beitrag: # 21557Beitrag Jochgem »

Sorry voor de verwarring. Citaat komt van internet. Gegoogled met 'mop' en 'waterski'. (Dan komen ook grapjes naar boven die ik met een icoontje 16+ moet voorzien.) Verwarrend is naturlijk dat het in deze versie ook over Caesar en Cleopatra gaat, terwijl het niets met de Asterix boeken van doen heeft.
De versie van het mopje dat ik kende was ongeveer gelijk. De kapitein van de galei van Caesar tot de mannen: "goed nieuws, onze baas komt deze week eindelijk aan boord. Het slechte nieuws is dat hij wil waterskieen."

Jochgem
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Antworten