Wat is jouw mening over het nieuwe album?

Praat mee over Asterix. Vragen en antwoorden.
Ook zonder inlog kunt u hier een bericht plaatsen!

Moderatoren: Jochgem, jaap_toorenaar

Antworten
Benutzeravatar
Sellix
AsterIX Village Guard
Beiträge: 75
Registriert: 9. November 2001 23:33
Wohnort: the Netherlands
Kontaktdaten:

Wat is jouw mening over het nieuwe album?

Beitrag: # 47156Beitrag Sellix »

Het nieuwe album, eindelijk...
Mijn bevinding is gebaseerd op een eerste indruk.
Over de tekeningen ben ik wel te spreken. Echt zo mooi zoals in Asterix en de Lauwerkrans is het niet (mis soms de details).
Er zit in ieder geval een verhaal in wat ruimte biedt voor de nodige woordgrappen. Ik denk wel dat niet alle woordgrappen goed uit de verf zijn gekomen, maar Frits heeft ongetwijfeld zijn uiterste best gedaan. Ik ben wel heel benieuwd hoe de Engelse vertaling is (helaas is mijn Frans nooit verder gekomen dan vakantie taalniveau A1). Soms rol je wel over de woordspelingen heen, alsof het wedstrijd was er zoveel mogelijk in te stoppen. Een minpuntje in het album is het "zang gebrabbel" van MacAdam, had er dan dialect Schots van gemaakt en dat hij door de shock tijdelijk geen "hoog" Gaelic meer kon spreken of zo, maar al die zinnetjes uit oude hits ging me te ver.
Toch, al met al een waardige opvolger na vele albums die ik liever vergeet.

Sellix
100+ Asterix translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Sofieke

Re: Wat is jouw mening over het nieuwe album?

Beitrag: # 47221Beitrag Sofieke »

Ferri en Conrad hebben naar mijn mening fantastisch werk verricht. Een review van het ganse album ga ik niet geven,want ik vond veel goed, en dat is wat saai om te lezen :-) .

Ik heb mijn best gedaan om de hele achtergrond van het nieuwe album tijdens het lezen te vergeten.

Wat niet makkelijk is. Op een gegeven moment laat Obelix Idefix thuis. Uit zichzelf. En ik denk: “Ferri, wat doe je nu?”
Niets anders dan wat Goscinny deed in Asterix als legioensoldaat, want daar geeft Obelix Idéfix immers bij Walhalla in bewaring. Zelf vond ik dat wel een ogenopener. Wat zijn we toch vervelende fans soms :-) .
Ik ben geboren in de jaren 80, en heb nooit een album van Goscinny zien uitkomen. Mijn liefde voor Asterix, begonnen toen ik vijf was, is een mix van liefde voor de tekeningen, de periode en de dialogen. Enorm geweldige dialogen. De hel en droom van elke vertaler.
Veel heb ik teruggevonden, en veel nieuwe dingen vond ik leuk. Eén ding bleef me nog wat dwars zitten:
Zelf ben ik een enorme fan van Asterix als personage. Weinig Asterix fans lijken dat met me te delen…Ik kan goed zien waarom, want in veel van de latere albums blijft hij enorm op de vlakte, hij ruziet wel met Obelix op tijd en stond, en heeft de reputatie gekregen moralistisch en mopperig te zijn. Dat is niet altijd zo geweest.
Hij lijkt ook het lastigst te tekenen zijn geweest. Dat er verschillen zijn met Uderzo stoort niet vind ik: de tekeningen zijn grappig gedetailleerd, ik hou ook van Conrad’s tekenstijl.….en Uderzo veranderde zelf zijn tekenstijl vaak genoeg! Maar ik mis bij Asterix nog wat expressie.

Jean Yves Ferri heeft een zalig stukje Abraracourcix en Bellefleur gedaan, hij vindt zijn weg met alle personages….Asterix zelf zegt eigenlijk enorm weinig in dit avontuur.

Daarom vond ik dit stukje geweldig interessant (komt uit Metronews):

Le couple Astérix et Obélix
J-Y. C : J'aimerais faire revenir le personnage d'Astérix à sa personnalité d'origine, à savoir un Gaulois plus parodique. Au fil des albums, il est devenu plus "héros". Là, on ne pouvait pas tout changer d'un coup.
D. C : Obélix aussi a changé avec le temps. Il est devenu beaucoup plus affectif, si bien qu'Astérix est devenu lui beaucoup plus moralisateur.
J-Y. C : Obélix reste un enfant, on ne sait jamais ce qu'il va faire, et c'est le plus amusant à "animer" dans un scénario.


Het zegt eigenlijk dat JY met Asterix terug wil naar de personaliteit die hij in de beginjaren had: meer een parodie op de Galliër. In de loop der jaren is hij meer ‘held’ geworden. Maar dat kon hij niet op slag veranderen. En verder dat Asterix meer moraalridder is geworden en Obelix aimabeler.
Ik heb even een rilling bij het woord “Parodie” gehad, (Ik wil een Asterix, geen parodie!”). Maar samen met onderstaand stukje zegt het wel veel (huffington post);

Ferri: Mein erster "Asterix" war "Asterix als Legionär". Und das ist auch der Beste.
SPIEGEL ONLINE: Warum gerade diese beiden Bände?
Ferri: Das war die Jugend von Asterix. Er war wild, ungezogen, wusste, wie man andere lächerlich macht. Später wurde er dann erwachsen.


In Asterix als legioensoldaat is Asterix een behulpzame vriend. Maar ook zelf de aanstoker van heel wat kattekwaad. Is het eten niet lekker: gaat hij de kok in elkaar slaan. Hij gaat Obelix echt niet tegenhouden om hetzelfde te doen. In tegendeel, in nog vroegere albums (Asterix als Gladiator) slaat hij zelfs sneller mensen om de oren dan Obelix. Obelix verzamelt hierin de helmen van de mensen die Asterix in elkaar slaat. Die hij zelfs niet gezien heeft: hij is aan het nadenken.

In Hispania vind ik ook een geweldig album: daar staat hij zijn mannetje in de arena zonder toverdrank.
In deze albums vind ik de vriendschap tussen Asterix en Obelix ook veel beter werken: je snapt waarom ze elkaar leuk vinden. Ze zijn weliswaar verschillend, maar ze hebben ook veel raakpunten.

Daarmee besef ik: Ferri heeft gelijk: het is die parodie op de plantrekkende, kortgelonte maar warmhartige galliër die maakt dat hij voor mij een favoriet personage is geworden. Dat is het personage dat hij wil terugbrengen. Ik denk niet dat hij er momenteel de kans al toe kreeg. Het is al laaaang geleden dat we dat personage nog volop te zien kregen. Ik vond het dan ook fijn om die kleine stukjes te lezen waarin Ferri wat meer los laat op zijn kijk op de personages.

Daarom: Conrad beheerst de tekentaal van een Asterix, Ferri de verhaalcodes. Ze hebben zich bewezen. Hopelijk krijgen ze meer vrijheid vanaf nu, want ze weten heel goed genoeg waar ze mee bezig zijn. Broeva! Haro!

Volgende week zijn ze op de boekenbeurs in Antwerpen. Ik kijk er nu al naar uit!
Zuletzt geändert von Sofieke am 27. Oktober 2013 20:48, insgesamt 2-mal geändert.
jaap_toorenaar
AsterIX Druid
Beiträge: 843
Registriert: 1. April 2006 11:09
Wohnort: Leiden Niederlande

Re: Wat is jouw mening over het nieuwe album?

Beitrag: # 47260Beitrag jaap_toorenaar »

Sofieke,
wat een super commentaar schreef je - bedankt! ik denk en hoop, dat we nog veel van je Mogen lezen in dit forum. Mocht Antwerpen nog een spreker kunnen gebruiken: I'll be there!
Jaap
Sofieke

Re: Wat is jouw mening over het nieuwe album?

Beitrag: # 47269Beitrag Sofieke »

Bedankt en graag gedaan :-) .

Ik lees zelf vaak mee in het Duitse stuk van het forum, maar mijn Duits is niet goed genoeg om daar uitgebreid commentaar te kunnen geven.

Volgende week ergens heb ik het boek in het Frans, ik ben wel erg benieuwd naar de teksten hierin! Ik heb als eindwerk een vertaalanalyse van Asterix als legioensoldaat gedaan, en de vertaling van Myriam Gianotten met die van Frits van de Heide en het origineel vergeleken. Dat album heb ik een tijd lang van A-Z kunnen navertellen, want het was echt een microanalyse. Heel leuk om te doen op dat album.

Maar mijn studies zijn niet de reden waarom ik ooit verliefd ben geworden op de albums, en eigenlijk ook niet de woordspelingen, want dat heb ik eigenlijk pas op iets latere leeftijd ontdekt. Ik kan zelf niet meer zeggen of ik de tijd van de Romeinen interessant vond en daardoor Asterix leuk vond, of andersom :-).
Wel weet ik dat ik hen altijd een leuk duo heb gevonden, en dat hun interactie voor mij zeker een groot deel van de charme van de albums uitmaakt. Ze hebben in de oudere albums een erg zorgeloze manier van door het leven gaan en zien van alles de humor in. Ze blijven steeds zichzelf. Dat is voor mij DE sterkte van de albums. Daar werd ik vrolijk van. De rest is er pas later bijgekomen.
Het is hetzelfde gevoel dat ik krijg bij het lezen van Le Petit Nicolas....dus het is toch echt wel Goscinny die dat bracht. Hij stopte in de albums meer dan enkel woordspelletjes, maar ook zijn kijk op het leven. Ik denk dat hij veel van zichzelf in Asterix (personage) stopte.

De signeersessie in Antwerpen is bij stripwinkel Alex. Ik weet niet of er daar voor de rest nog iets gepland is, maar ik ga uiteraard kijken (ik ga sowieso elk jaar). En in december ga ik naar de tentoonstelling in Parijs, met dank aan een vriendin die in Parijs woont en mij logies aanbiedt. Dus voorlopig nog veel Asterix activiteiten in het vooruitzicht!
Antworten