Asterix 36: Oktober 2015

Praat mee over Asterix. Vragen en antwoorden.
Ook zonder inlog kunt u hier een bericht plaatsen!

Moderatoren: Jochgem, jaap_toorenaar

Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: Asterix 36: Oktober 2015

Beitrag: # 50330Beitrag Jochgem »

De uitgevers van Asterix hebben een nieuwe nieuwsbrief rondgestuurd, Missive 7, ook online te lezen (in het Frans):
http://asterix.com/missive/lettre009.htm

Daarin een link naar een bladzijde met alle tot nu toe vrijgegeven illustraties uit de nieuwe Asterix De papyrus van Caesar:
http://asterix.com/la-collection/les-al ... cesar.html
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
jaap_toorenaar
AsterIX Druid
Beiträge: 843
Registriert: 1. April 2006 11:09
Wohnort: Leiden Niederlande

Re: Asterix 36: Oktober 2015

Beitrag: # 50333Beitrag jaap_toorenaar »

net als bij de lancering van "Asterix en de Picten" gaat stripwinkel Mevrouw Kern in Leiden (Breestraat 141) een nachthappening organiseren rond het verschijnen van het nieuwe album! Op woensdagavond 21 oktober om 21.00 start het programma met twee lezingen over Asterix, afgewisseld met een quiz. om 0 uur dan de countdown en de eerste verkoop - een Harry-Potterhype niet onwaardig! Gratis toegang - middenin de herfstvakantie, dus de jeugd kan ook mee,
Jaap
Sofieke

Re: Asterix 36: Oktober 2015

Beitrag: # 50361Beitrag Sofieke »

Ik zou heel graag gaan! alles werkt wel weer tegen, ik moet opleiding geven de volgende dag in de namiddag en met mijn prille zwangerschap heb ik mijn slaap nodig. Misschien toch maar een halve dag vrij boeken alvast....
jaap_toorenaar
AsterIX Druid
Beiträge: 843
Registriert: 1. April 2006 11:09
Wohnort: Leiden Niederlande

Re: Asterix 36: Oktober 2015

Beitrag: # 50364Beitrag jaap_toorenaar »

Het zou wel leuk zijn! Ik zou je graag onderdak aanbieden in Leiden, Maar kom zelf met vrouw Monika diezelfde woensdagavond pas om 18.10 aan met de trein na een halve week Parijs...
Jaap
Sofieke

Re: Asterix 36: Oktober 2015

Beitrag: # 50401Beitrag Sofieke »

Nog bedankt Jaap, maar inmiddels heb ik zoveel last van de zwangerschapsmisselijkheid dat het sowieso geen goed idee is om een nachtuitstap te maken!
Ik vrees door de drukte, dat ik pas de avond van de 22ste zelf tijd zal hebben om mij op het album te storten. Vreselijk!

Ik ben blij met wat we al van de keuze voor het onderwerp weten, maar ik blijf toch nog wat moeite hebben met de tekenstijl van Conrad. Als hij Asterix tekent, want ik ben overigens wel fan van zijn ander tekenwerk. Maar met name bij Asterix en Obelix vind ik dat er weinig expressie in hun gezichtsuitdrukking zit. En zijaanzichten van Asterix vind ik zelfs ronduit vreemd, hij doet iets met het oog dan dat ik erg bizar vind ogen.

Het klinkt misschien puristisch. Waarschijnlijk is het gewoon iets dat ik erg belangrijk vind bij striptekeningen en valt het me daarom zo op. Maar bij de animatie van De Romeinse Lusthof is het me nooit opgevallen. Daar zit het naar mijn gevoel juist.

In alle tekeningen die we al van Le Papyrus de César hebben gezien, blijft het me opvallen. Conrad geeft zelf ook aan dat hij moeite heeft met de ogen van Asterix, en met de strepen op Obelix broek. Dat laatste stoort me totaal niet, maar die ogen....blijf ik vreemd vinden. Eerlijk gezegd denk ik dat het beter zou zijn als Conrad het design van Asterix dan gewoon aanpast naar iets wat wél prettig voor hem werkt, maar ik snap wel dat dat voorlopig "not done" is.

Alvast een bedenking vooraf, omdat ik vrees dat mijn bedenkingen over het album op zich rijkelijk laat zullen komen! Het wordt een héél ongeduldige werkdag voor mij!
jaap_toorenaar
AsterIX Druid
Beiträge: 843
Registriert: 1. April 2006 11:09
Wohnort: Leiden Niederlande

Re: Asterix 36: Oktober 2015

Beitrag: # 50402Beitrag jaap_toorenaar »

dank, Sofieke, en sterkte met je misselijkheden (wat hebben wij mannen het relatief gezien toch makkelijk)! Leef deze maanden niet te wild: een kindje is het kostbaarste dat je kan krijgen (sprak Jaap die sind half mei voor het eerst opa is geworden). Misschien lukt het je wel om de zaterdag vóór 22 Oktober een Leidsch of Haarlems Dagblad te kopen: daarin verschijnt een artikel van me over Asterix!
Jaap
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: Asterix 36: Oktober 2015

Beitrag: # 50411Beitrag Jochgem »

Zojuist werd de cover van het nieuwe boek gepresenteerd op een persconferentie te Parijs. We konden meekijken op Twitter! Ik ben wel tevreden. Nog even geduld.

Oh! Er staan inmiddels ook een paar volledige bladzijden online, via de Huffington Post !! (nog in het Frans natuurlijk)

p.7 http://big.assets.huffingtonpost.com/Page7.jpg
p.8 http://big.assets.huffingtonpost.com/Page8.jpg
p.34 http://big.assets.huffingtonpost.com/Page34.jpg

Het barst los. Ook de officiele site heeft nu alle covers online gezet:
www.asterix.com

Feest!
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
jaap_toorenaar
AsterIX Druid
Beiträge: 843
Registriert: 1. April 2006 11:09
Wohnort: Leiden Niederlande

Re: Asterix 36: Oktober 2015

Beitrag: # 50452Beitrag jaap_toorenaar »

Vandaag groot artikel in Leidsch en Haarlems Dagblad. Kwaliteit okay (want zelf geschreven;))
Benutzeravatar
Batavirix
AsterIX Bard
Beiträge: 808
Registriert: 14. März 2008 16:46
Wohnort: Forum Hadriani
Kontaktdaten:

Re: Asterix 36: Oktober 2015

Beitrag: # 50453Beitrag Batavirix »

jaap_toorenaar hat geschrieben:Vandaag groot artikel in Leidsch en Haarlems Dagblad. Kwaliteit okay (want zelf geschreven;))
En zelfs met een afbeelding op de voorpagina! (Haarlems dagblad)

Ziet er goed uit Jaap
(Ik heb de scans gezien, dus de tekst kan ik nog niet beoordelen)

Vriendelijke groet,

Henk
jaap_toorenaar
AsterIX Druid
Beiträge: 843
Registriert: 1. April 2006 11:09
Wohnort: Leiden Niederlande

Re: Asterix 36: Oktober 2015

Beitrag: # 50531Beitrag jaap_toorenaar »

Het wordt tijd om op het Nederlandse Forum onze meningen en ontdekkingen uit te wisselen (de Duitse variant bruist, de onze sluimert als Doornroosje)!
Het album wordt overwegend geprezen in wat ik heb gehoord en gelezen. Prima tekenniveau (voor mij het hoogtepunt die oeroude eik in het Carnutenwoud!), handhaving van de bekende karakters en stereotiepe scenes (meppen met vis, Obelix gevoelig als hij dik wordt genoemd, bazige vrouw van Nestorix enz.), goede verhaallijn, leuke knipoog naar Wikileaks en überhaupt de communicatie en sociale media, sympathiek eerbetoon op het einde aan Goscinny en Uderzo. Ik miste bij mezelf de momenten waarop ik spontaan in schaterlachen moet uitbarsten. Dat miste ik ook in "De Picten", Maar hier stoorde dat me minder - onderhoudend is het in ieder geval. Nu wat Details, ontdekkinkjes en vragen:
voorkant: de lichtblauwe latijnse Fragmenten in de dikke letters PAPYRYS zijn uit de tekst van de Latijnse versie van Het Geheime Wapen (en misschien ook van andere latere albums) in het kader onderaan de kaart van Gallia.

5,1 Het standbeeld van Caesar met Papyrus en duiven spreekt "boekdelen" voor dit verhaal!
5,2 Promplus is een karikatuur van een Franse spindoctor en publicist (Jacques Séguéla)
5,3 als classicus snap ik "hoofdstuk 24" niet. Caesar wordt altijd geciteerd als boek x par. y
6,1 een mooi mozaiek!
6,8 Fides = (dagblad) Trouw, Diurna Populi = Volkskrant, Maar MaNe?? Het "Latijn" in kleine letters is een non-tekst - geen juist Latijn iig.
7,1 Petetix is een oude bekende: bezorgde in het 1e Legioen de jobstijding over Tragicomix
7,5 De Kelten kenden een Kalender met 13 maanden, die naar boomsoorten genoemd waren. Sequioa moet Sequoia zijn: Noord-Amerikaanse rijzige boom die stokoud kan worden: past dus bij Nestorix (Maar minder bij de Kelten)!
8,2 "minder everzwijnen" leidt later in de strip tot het werkwoord minderen (al in 12,3). Of de vertaler aan het minder - minder van Wilders heeft gedacht?? De vorige keer verwees hij met "even wuiven misschien" nog naar Beatrix...
9,2 Egyptische namen in Asterix eindigen altijd op -is. Woekerpolis is leuk!
11,2 eerste plaatje met Polemix, die bijna Wikilix had geheten en jawel: hij lijkt erg op Assange!
11,8 correspondent van "de Lutetier". Heet er niet een Franse krant Le Parisien?
13,3 de "vinger"-grap ontgaat me. ik weet alleen dat index (11,4) Latijn is voor vinger
16,4 cursus publicum moet zijn cursus publicus. Of het foutje ook in het origineel Staat kann ik nog niet nagaan. Trekossen voor de snelle Postwagen is een grap, Maar let vooral op de slakken: dit is snail-mail!
16 het einige optreden van de piraten komt een beetje geforceerd over. Dat veniam corvis, vexat censura columbas: deze dactylische Hexameter is van Juvenalis Satiren II,62 en betekent: de censuur geeft toestemming aan de raven (lees: dieven) Maar kwelt de duiven (lees: vredelievenden)
19 dat de Druide het belegerde dorpje zomaar Verlaat is eigenlijk raar maar is vaker voorgekomen.
20,4 dat Druiden nooit schreven maar hun leer uit het hoofd leerden en zo mondeling doorgaven staat bij Caesar te lezen.
21,8 waarom zijn Romeinse duiven "grijs en vliegen in formatie"?
22,6 kann iemand de naam Vannotus uitleggen?
23,2 ook bij mails moet je van onderen naar boven lezen!
24,2 Gallische Oorlog II: verwijst naar succesfilms als Rambo 2
24,6 de man te paard met het rode mutsje (in close-up 29,7) zou een karikatuur van Hitchcock zijn. Hij heeft de adelaar onder zijn hoede: The Birds dus?
25,5 weet iemand waar dit lied naar verwijst?
26,1 twiet is natuurlijk tweet. De eekhoorn zou een hommage zijn aan "Pips", eekhoorn uit Sirou en Fantasio
29,6 wat heeft Promoplus steeds tegen gras?
31,3 de loeiofoon lijkt me een verwijzing naar die grote toeter van Guust Flater (zie de uitwerking op p. 40)...
31,6 misschien wel de mooiste tekening - doet denken aan Douwert Dappert
33,8 wie legt me de naam sparviero uit?
42 raar dat de toverdrank alleen op de haren van Panoramix uitwerking heeft: of de anderen al gewenningsverschijnselen hebben ontwikkeld?
42,1 als Panoramix met "en het is maar voor één keer" will zeggen dat hij anders nooit toverdrank heeft gedronken klopt dat niet (Broedertwist en Beproeving)
alvast dank voor het meedenken van iedereen die reageert,
Jaap
Benutzeravatar
Batavirix
AsterIX Bard
Beiträge: 808
Registriert: 14. März 2008 16:46
Wohnort: Forum Hadriani
Kontaktdaten:

Re: Asterix 36: Oktober 2015

Beitrag: # 50533Beitrag Batavirix »

Jaap,

Ik komt het in je boek (bij het 1e legioen) ook niet zo gauw tegen;
maar Petetix lijkt me in dit 'digitale tijdperk' gewoon de verwijzing naar goodold PTT

Henk
Benutzeravatar
Batavirix
AsterIX Bard
Beiträge: 808
Registriert: 14. März 2008 16:46
Wohnort: Forum Hadriani
Kontaktdaten:

Re: Asterix 36: Oktober 2015

Beitrag: # 50534Beitrag Batavirix »

7.5 Apollosix als de druide van de horoscoop;

Dit deed me direct denken aan het feit dat Apollo de god van het orakel (denk aan Delphi) was.

Henk
Benutzeravatar
Batavirix
AsterIX Bard
Beiträge: 808
Registriert: 14. März 2008 16:46
Wohnort: Forum Hadriani
Kontaktdaten:

Re: Asterix 36: Oktober 2015

Beitrag: # 50535Beitrag Batavirix »

jaap_toorenaar hat geschrieben: 33,8 wie legt me de naam sparviero uit?
Jaap
Onderstaande zegt Wikipedia over sparviero:
"De Savoia-Marchetti SM.79 Sparviero (Italiaans voor sperwer) was een driemotorige Italiaanse bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog. Aanvankelijk was dit toestel tussen de jaren 1937-1939 ontworpen als passagiersvliegtuig en als een snel postvliegtuig voor de Italiaanse koloniën in Noord-Afrika en Oost-Afrika. In die periode was de Sparviero een van de snelste vliegtuigen ter wereld en zette 26 wereldrecords voor snelheid.

De Sparviero kwam voor het eerst in actie tijdens de Spaanse Burgeroorlog en later, tijdens de Tweede Wereldoorlog, werd het toestel aan alle fronten ingezet waar Italië aanwezig was. Het beste kwam dit toestel tot zijn recht in het Middellandse Zeegebied, waar het ingezet werd als torpedobommenwerper. In die hoedanigheid heeft de Sparviero veel succes geboekt tegen Geallieerde schepen.

De Sparviero is bekend geworden vanwege zijn elegante bouw. Ook was het toestel geliefd bij haar bemanning. Al met al zijn er zo'n 1300 Sparviero's gebouwd. Het toestel bleef tot aan 1952 actief in Italië."


En inderdaad doet de manier waarop op pagina 33 het bericht bezorgd wordt zeker aan een bommenwerper denken

Henk
Benutzeravatar
Batavirix
AsterIX Bard
Beiträge: 808
Registriert: 14. März 2008 16:46
Wohnort: Forum Hadriani
Kontaktdaten:

Re: Asterix 36: Oktober 2015

Beitrag: # 50537Beitrag Batavirix »

jaap_toorenaar hat geschrieben: 22,6 kann iemand de naam Vannotus uitleggen?
Jaap
Ik kom hier op internet ook niet helemaal uit;
het zou een vervoeging moeten zijn van een Latijnse werkwoord, dat 'iemand een bad laten nemen in een badkuip' betekent (ik vertaal via het Engels.)
Het woord zou dan verwant moeten zijn aan het Latijnse woord vanna, dat dan badkuip betekent.

Waarschijnlijk moeten we hier ook de originele Franse tekst zien:
de verwijzing 'Marine' in de tekst in hetzelfde plaatje heeft er dan mogelijk ook iets mee te maken.
(Weliswaar verwijst Marine ook wel naar blauwspar in ditzelfde plaatje, maar dat de betreffende Romein vervolgens in een boom klimt past dan toch weer niet echt bij Marine.)

Henk
Benutzeravatar
Batavirix
AsterIX Bard
Beiträge: 808
Registriert: 14. März 2008 16:46
Wohnort: Forum Hadriani
Kontaktdaten:

Re: Asterix 36: Oktober 2015

Beitrag: # 50538Beitrag Batavirix »

Overigens is ook de naam van Archeopterix niet willekeurig gekozen.

Zie wikipedia:

Archaeopteryx is een basaal geslacht van uitgestorven vogels, dat 150 miljoen jaar geleden tijdens het late Jura leefde in het gebied van het huidige Duitsland. Archaeopteryx is een van de oudste bekende vogels en oudste bekende vliegende dinosauriërs en wordt ook wel de Oervogel genoemd.

In 1861 werd het fossiel van een veer beschreven dat de naam Archaeopteryx kreeg, "Oerveer". Datzelfde jaar vond men in Beieren het skelet van een bevederd dier dat het midden hield tussen een huidig reptiel en een moderne vogel. Zulk een fossiele overgangsvorm werd meteen begrepen als een bewijs voor Charles Darwins nieuwe evolutietheorie. Een tweede veel gaver skelet, rond 1875 gevonden, werd hierom het beroemdste fossiel ter wereld. Tot nu toe zijn in totaal twaalf skeletten opgegraven die nogal in grootte verschillen. Volgens sommige geleerden behoren die allemaal tot één soort: Archaeopteryx lithographica. Andere onderscheiden meer soorten of zelfs aparte geslachten.

Henk
Antworten