Charlie

Praat mee over Asterix. Vragen en antwoorden.
Ook zonder inlog kunt u hier een bericht plaatsen!

Moderatoren: Jochgem, jaap_toorenaar

Antworten
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Charlie

Beitrag: # 49470Beitrag Jochgem »

(Volkskrant, p.4, 9 Jan 2015)
Eerbetoon Asterix, Obelix en Idéfix.
Ook de 87-jarige Franse striptekenaar Albert Uderzo, vooral bekend van Asterix, pakte zijn tekenpen voor even op om een eerbetoon te brengen aan zijn vermoorde collega's van Charlie Hebdo en de andere slachtoffers van de aanslag. Hij bewerkte een bestaande tekening.
Voor het plaatje (gebaseerd op een eerbetoon bij de herdenking van 25 jaar Chez les Belges, het boek dat zonder Goscinny voltooid moest worden) zie de officiele Asterix account op Twitter. Daar ook een (kennelijk nieuw) plaatje waar iemand een oplawaai van Asterix heeft gekregen.

PS. Zie ook Uderzo wekt zijn Asterix weer even tot leven (deredactie.be)
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Sofieke

Re: Charlie

Beitrag: # 49471Beitrag Sofieke »

Ik denk dat de officiële site snel een steunbetuiging heeft willen posten, los van de reactie van Uderzo zelf, die pas later klaar was.
Of misschien is de eerste een eerbetoon aan de slachtoffers, en de tweede een uiting zijn gevoelens over de aanslag.

Die in Frankrijk weer hevig bekritiseerd wordt: de slofjes slaan op elke moslim, en de tekening suggereert dat geweld een antwoord is.
Dat eerste kan ik wel begrijpen.
Het geweld vind ik er bij de haren bijgesleurd het is gewoon een typische reactie voor Asterix.

Ik denk ook niet dat er bewuste censuur is toegepast trouwens in de Duitse media...ik denk dat ze gewoon het beeld hebben genomen dat toen beschikbaar was, het eerste. Maar dat krijg ik in het Duits niet uitgelegd.

Onder tussen is er een bittere ontknoping aan de hele zaak gekomen.
Antworten