Het geheime Wapen

Praat mee over Asterix. Vragen en antwoorden.
Ook zonder inlog kunt u hier een bericht plaatsen!

Moderatoren: Jochgem, jaap_toorenaar

Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Het geheime Wapen

Beitrag: # 6727Beitrag Jochgem »

Geplukt van Internet.

Asterix en het magere everzwijn
Brussels Asterix-circus geneert zelfs tekenaar Uderzo
Van onze redacteur

BRUSSEL - ,,Le ciel lui tombe sur la tête'', in het Nederlands vervangen door het futloze ,,Het geheime wapen'': zo heet het 33ste album van Asterix, dat in oktober verschijnt. Het heeft geen spat met Brussel te maken. Waarom de dappere Galliër dan vier dagen lang publicitair Brussel mag veroveren, is niet helemaal duidelijk.

IN Asterix bij de Britten stapt Obelix opgetogen de herberg ,,Het lachende everzwijn'' binnen. Wat een teleurstelling, als hij een schoteltje ondefinieerbaar vlees in muntsaus voor zijn neus krijgt, in plaats van een versgeroosterd zwijnbeest. Zo ongeveer voelden zich gisteren ook de circa driehonderdvijftig internationale journalisten en genodigden die waren opgetrommeld naar een overvolle Solvay-bibliotheek, voor een persconferentie ,,ter gelegenheid van de publicatie van het drieëndertigste Asterix-album''. Behalve de titel en de nietszeggende voorpagina hadden de organisatoren immers niets in petto. Die ,,primeur'' is voor 14 oktober, de dag dat het nieuwe album op acht miljoen exemplaren in 27 landen in de winkels zal liggen. Op de vraag waarom de internationale pers en fans zo aan het lijntje gehouden worden, kon de tekenaar André Uderzo alleen maar ontwapenend antwoorden: ,,Goede vraag.''

Het antwoord is nochtans eenvoudig: promotie, bij Toutatis. De stad Brussel heeft zich laten inpalmen voor een Barnumcampagne die onder meer de doop van twee Asterix-vliegtuigen, een volksbanket in een Gallisch dorp op de Grote Markt en de wereldprimeur van een Asterix-tentoonstelling inhoudt.

De persmeute uit heel Europa en Japan had echter weinig oren naar de promopraatjes over een Obelixkostuum voor Manneken Pis. De correspondent van Le Monde verhief zijn stem vanuit het publiek: ,,Kunnen we die dankwoorden aan de sponsors en de lofbetuigingen aan Brussel nu afronden, en krijgen waar we voor komen: het nieuwe album?''

,,Geduld'', bezwoer Bernard de Choisy, de aalgladde schoonzoon van Uderzo die commercieel de touwtjes in handen schijnt te houden bij de uitgeverij, Editions Albert René. Pas vele minuten later was het eindelijk tijd voor het moment suprême : onder begeleiding van Richard Strauss' Also sprach Zarathustra - bekend van menige bruiloftstaart - mocht het doek eraf. Niet van het nieuwe album, dàt is dus pas voor 14 oktober, maar van de titel en zelfs, echt waar, zowaar van de hele voorpagina!

Zelfs de meest onvoorwaardelijk fans begonnen zich stilaan te ergeren aan zoveel geblaat voor zo weinig wol. Kon meneer Uderzo dan ten minste uitleggen waarover het verhaal ging? ,,Over de inhoud mag ik echt niets kwijt'', zei hij, zichtbaar gegeneerd.

Veel valt er uit de titel en de voorpagina helaas niet af te leiden. ,,Le ciel lui tombe sur la tête'' is een klassieke Asterix-uitdrukking: dat de hemel hen op het hoofd zou vallen, is het enige waar de onoverwinnelijke Galliërs bang voor zijn. In het Nederlands wordt dat banaal Het geheime wapen . Uderzo en zijn schoonzoon dachten dat de Franse titel onvertaalbaar was. Dat is dus verkeerd gedacht, waarvan akte.

23/09/2005 Steven De Foer
©Copyright De Standaard
http://www.standaard.be/Nieuws/Cultuur/ ... D=GL0I5ETF
Zuletzt geändert von Jochgem am 13. Januar 2007 22:54, insgesamt 1-mal geändert.
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
ample

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6728Beitrag ample »

Vrij negatief geschreven.

En idd jammer van de titel..
Anton

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6729Beitrag Anton »

Hebben jullie dit al gezien??
Bild  Bild
ample

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6730Beitrag ample »

Anton hat geschrieben:Hebben jullie dit al gezien??
Bild  Bild
leuk dat idefix er nu wel bij staat.. maareehm.. geinig ;)
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6731Beitrag Jochgem »

Enneh, Asterix kan dus zowel met links als met rechts een oplawaai uitdelen   :D

HJ "Jochgem"
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6732Beitrag Jochgem »

In het Parool is het verhaal bekend gemaakt:
http://www.parool.nl/boeken/2005/nieuws ... terix.html

De pers kreeg het album niet in handen en over het verhaal mocht ab-so-luut niets gezegd worden. Maar in de Europese wandelgangen werkt dat natuurlijk niet, waaruit blijkt dat samenwerking in Europa alle toekomst heeft. Een Duitse journalist die het verhaal via via toch ter ore kwam, vertelde het aan zijn Litouwse collega en zo ging het door tot aan de Griek en de IJslander toe.

De plot luidt als volgt. Obelix valt in de pot met toverdrank en dat bevalt hem slecht: hij versteent. Asterix mag op pad om een oplossing te bedenken.

[hr]
Doet me angstig veel op een ander album denken, en ik mag hopen dat er via het oververtellen van het verhaal iets mis is gegaan. We wachten op vrijdag!

HJ "Jochgem"
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Anton

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6733Beitrag Anton »

Hahaha wat een grapjassen toch, das idd het verhaal van "De beproeving van Obelix". Nee, geloof me, daar gaat het album niet over, en ik kan het weten :P
Anton

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6734Beitrag Anton »

Jongens wat gaan jullie verrast worden door dit nieuwe album zeg, pjew, wat een schok  :D
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6735Beitrag Jochgem »

Het album valt te winnen met een prijsvraag bij het AD online. De vraag: Hoe heet het stamhoofd van het Gallische dorpje?
Voor het antwoord kun je kiezen uit:
=  Assurancetourix
=  Abraracourcix
=  Panoramix

Het goede antwoord staat er niet eens bij! Of de redacteur heeft een gruwelijke hekel aan de nieuwe naam Heroix!

HJ "Jochgem"
 



Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Anton

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6736Beitrag Anton »

Dombo's, haha, ik heb het even doorgegeven dat vanaf 2000 de namen zijn aangepast. :-/
Thanks voor de oplettendheid.
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6737Beitrag Jochgem »

Het AD weet nu al wat we van het nieuwe boek gaan vinden. Kunst, als je het gaat vragen aan mensen die de vorige al niets vonden!

http://www.ad.nl/cultuurenshow/article34069.ece

Nieuwe Asterix kritisch ontvangen

Door BRAM VERBRUGGE

ROTTERDAM - Het geheime wapen heet het nieuwe album van Asterix en Obelix dat vrijdag verschijnt.

Verzamelaars willen hun collectie compleet maken, maar de kenners zeggen dat vooral de oudere liefhebbers afhaken sinds het overlijden van schrijver Goscinny.

De echte liefhebbers hebben de datum met een dikke stift in hun agenda omcirkeld: 14 oktober. Dan komt het nieuwste album van Asterix en Obelix uit. Liefhebber en stripkenner Bas van der Zee van stripwinkel Lambiek in Amsterdam verheugt zich er minder op. ,,De tekeningen zijn nog steeds ontzettend goed, maar de verhalen zijn zo veel minder. Ik ben nog gematigd, maar oudere collega’s zoals Kees Kousemakers lezen het nieuwe album niet eens meer.”

Het eerste Asterix avontuur verscheen in 1961, toen nog geschreven door René Goscinny en getekend door Albert Uderzo. Deze samenwerking heeft 24 albums opgeleverd waarvan het laatste Asterix en de Belgen was. Na het overlijden van de schrijver in 1977 zette Albert Uderzo de reeks voort. Volgens Karin van Wylick van het Stripdocumentatiecentrum in Rotterdam vinden veel liefhebbers de humor sindsdien een slap aftreksel van de eerste strips.

,,Goscinny had een klassieke opleiding genoten en dat merkte je aan zijn grapjes. Er zit veel vaart in de nieuwste albums, maar de klassieke grapjes die volwassenen zo leuk vinden zijn een beetje verdwenen.” Van der Zee bevestigt dat: ,,Het maakt niet uit of je de lagere school niet hebt afgemaakt of dat je latijn hebt gestudeerd. In de oude Asterix-verhalen zitten altijd meerdere lagen, verschillende niveaus. Daarom vind iedereen het leuk.”

De met geschiedenis doorspekte Asterix-verhalen betekenden een doorbraak op het gebied van acceptatie van strips. Toen Goscinny en Uderzo elkaar in 1951 leerden kennen, waarschuwde de toenmalige Nederlandse minister van Onderwijs ouders tegen het gevaar van het stripverhaal.

Van Wylick: ,,Tegenwoordig is het stripverhaal meer geaccepteerd, mede dankzij Goscinny. Het is een andere manier van lezen en in de visueel ingestelde maatschappij gaat het daarom nog redelijk goed met de verkoop.”

Van der Zee verwacht niet veel van het nieuwe album, maar hij is niet bang dat het niet zal verkopen. ,,Veel mensen vinden het nog leuk en komen er voor naar de winkel. Verzamelaars willen het album hebben en kinderen merken het verschil nog niet, maar vooral de oudere liefhebbers zijn kritisch.

Zelf ben ik wel benieuwd, maar ik ben ook bang dat ik toch weer teleurgesteld zal zijn. Het is een mooie fles, maar de geest is eruit.”
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
willemweetniet

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6738Beitrag willemweetniet »

Ik heb hem binnen en ik vind hem helemaal drie keer niks :'(
dennis

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6739Beitrag dennis »

Hoewel hij morgen pas zou uitkomen heb ik reeds het nieuwste album nr 33. in mijn bezit. Gekocht vanmiddag bij een BP tankstation in DH.

Mijn conclusie: leuk verhaal maar mager, asterix en een alien? Why ??

Ook is het verhaal korter dan ik gewend ben dit komt wellicht door de vele grote illustraties.

beste wat ik kan zeggen; oordeel zelf dit nieuwe album.
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6740Beitrag Jochgem »

Anton hat geschrieben:Jongens wat gaan jullie verrast worden door dit nieuwe album zeg, pjew, wat een schok  :D
Ik heb hem net na twaalf uur gekocht. Ja, schrikken is het wel.  >:( Ik ga eerst even aan het idee wennen voor ik begin met lezen ...   :-/

HJ "Jochgem"
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Anton

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6741Beitrag Anton »

Ja, ik vond het ook wel ff schrikken, maar het gelukkig is het verhaal toch wel grappig om te lezen, ik heb tenminste wel zitten lachen op de bank nadat ik over de eerste schok heen gekomen was.

Grappig ook om te zien dat Arnold Schwarzenegger er heel veel in voorkomt, The Gouvernator.
Heel duidelijk komt ook naar voren dat de twee machten die aan het strijden zijn Amerika tegen een andere macht aan het strijden is. Gelijk sterke machten die op zoek zijn naar een nieuw wapen, toch wel duidelijk een album van deze tijd.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dan de keuze van buitenaardse wezen in een Asterix album niet mijn keuze zou zijn. Verder vind ik het wel een geslaagd boek.

Ook heb ik de luxe al gezien, zie er wel erg mooi uit voor dat geld.
Antworten