Het geheime Wapen

Praat mee over Asterix. Vragen en antwoorden.
Ook zonder inlog kunt u hier een bericht plaatsen!

Moderatoren: Jochgem, jaap_toorenaar

Bob Hennis

Beitrag: # 10997Beitrag Bob Hennis »

Ik heb maar een woord voor de nieuwe Asterix en Obelix: GENANT!
Net als de naamsveranderingen; welke zwakzinnige hebben ze die vertalingen laten maken????
Het is vast geen Asterix fan.... :evil:
Sofie

Beitrag: # 11011Beitrag Sofie »

Frits van der Heide is die zwakzinnige.
Hij vertaalt al langer de Asterixen, maar nu doet hij het helemaal alleen. ik ben het met je eens dat de namen niet vertaald hadden moeten worden nadat we al 40 jaar andere namen kenden (iets korter voor mij, want ik ben nog maar 20 :smile: ). ik vind ook dat het taalgebruik soms iets te Noord-Nederlands geworden is, met bepaalde zegswijzen die in België nauwelijks voorkomen. Toch kan ik niet zeggen dat Frits van der Heide een slechte vertaler is (ik maak een vertaalvergelijking als eindwerk). Hij stopt soms woordgrappen in de tekst die er in het origineel niet waren en compenseert zo voor andere grappen die onvertaalbaar zijn.
Bertillix

Beitrag: # 13528Beitrag Bertillix »

Dames en heren fans...

Ik zie dat de laatste posting al in mei was, maar - ik ben nieuw, want eindelijk een snelle computer - toch wil ik op dit onderwerp reageren.
Dit omdat ik zeer 'verdrietig' werd van het verhaal van 'het geheime wapen'. Ik kan hier een verhaal houden over 'niet realistisch en dat doet afbreuk aan de geloofwaardigheid van de strip Asterix en Obelix', maar ja - ondanks de vele ware verwijzingen naar het verleden - een strip is natuurlijk altijd verzonnen/fictie. Toch spreek ik me uit voor een weer wat 'realistischer' verhaallijnen, want in het verleden had ik in ieder geval niet het gevoel dat ik de laatste albums heb en dat is dat men van gekkigheid niet meer weet wat nu weer te verzinnen. Sprekende dolfijnen en vliegende koeien en nu een Arnold lookalike als superman... Bah, bah bah....

Ook ik zal bij een volgend album direct weer in de winkel staan om het aan te schaffen, maar eigenlijk zie ik niet meer uit naar een nieuw album en houd ik het lekker bij het teruglezen van de oude verhalen... Oei, ik word echt oud....
frisix

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 21168Beitrag frisix »

ik vind 'm leuk:

in de romeinse tijd kenden ze ook ufo's (check wikipedia!)

mooie satire op moderne films (arnie...)

walgelijk amerikaans eten (hete honden...)

prachtige illustraties...

koude oorlog parodie...

Geweldig!
Antworten