Asterix 37

Praat mee over Asterix. Vragen en antwoorden.
Ook zonder inlog kunt u hier een bericht plaatsen!

Moderatoren: Jochgem, jaap_toorenaar

Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: Asterix 37

Beitrag: # 56818Beitrag Jochgem »

NRC: Obelix vindt de pizza uit. De nieuwe Asterix zit vol grappen
De nieuwe Asterix is een feestje.
AD: Asterix doet een Giro d'Italia: 'Het is weer een klassieker'

Met de mening van Hans Matla, kenner.

Trouw: Derde Asterix van nieuw tekenduo speelt zich af in Italië

(lijkt me dat de redactie het album nog niet gelezen heeft, met louter algemeenheden.)
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Christian
AsterIX Village Elder
Beiträge: 384
Registriert: 9. November 2001 23:33

Re: Asterix 37

Beitrag: # 56821Beitrag Christian »

Is there a map and the presentation of our heroes in the Dutch books? In the German edition they omitted these completely. Scandal!
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: Asterix 37

Beitrag: # 56889Beitrag Jochgem »

Christian hat geschrieben: 19. Oktober 2017 22:54 Is there a map and the presentation of our heroes in the Dutch books? In the German edition they omitted these completely. Scandal!
Yes, in the Dutch version these are missing too.

Een einde aan een prachtige traditie. De landkaart met de introductie (Heel Gallië?) en de pagina met de hoofdpersonen (Even voorstellen heette dat ooit) zijn weg. De strip start op pagina twee. Misschien dat de reden is dat de brochure op pag 8 op een linkerbladzijde moest komen?

Nu eindigt het boek met drie (!) keer de lijst van boeken. Eerst "alles al gelezen" met de 37 boeken en extra uitgaves, en de 'depot legal'. Dan "ken je ze allemaal" een bladzijde met alle voorplaten in kleur, en tenslotte "reeds verschenen" de achterkaft waar Obelix de boeken in steen houwt.

Ik had nog wel de hoop dat er een nieuwe kaart zou komen, zoals ook "Asterix in Corsica" een andere kaart heeft. Op de eerdere aankondigingen was namelijk een kaart te zien van Italie met de verschillende volkeren, en de standaard van Rome ingeprikt, zoals we gewend zijn.

Jammer hoor.
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Christian
AsterIX Village Elder
Beiträge: 384
Registriert: 9. November 2001 23:33

Re: Asterix 37

Beitrag: # 56914Beitrag Christian »

Jochgem hat geschrieben: 20. Oktober 2017 17:02 Een einde aan een prachtige traditie. De landkaart met de introductie (Heel Gallië?) en de pagina met de hoofdpersonen (Even voorstellen heette dat ooit) zijn weg. De strip start op pagina twee. Misschien dat de reden is dat de brochure op pag 8 op een linkerbladzijde moest komen?
[...]
Ik had nog wel de hoop dat er een nieuwe kaart zou komen, zoals ook "Asterix in Corsica" een andere kaart heeft. Op de eerdere aankondigingen was namelijk een kaart te zien van Italie met de verschillende volkeren, en de standaard van Rome ingeprikt, zoals we gewend zijn.
As somebody pointed out in the German language section here, the map on page 8 (which is page 7 of the story) could have been meant to be THE map... If you look at the page indicators in the bottom-right of the panels, you see that the page before the brochure is page and the page after is page 7 (not 8 ).

Still, it's a shame.

Christian
Benutzeravatar
Sellix
AsterIX Village Guard
Beiträge: 75
Registriert: 9. November 2001 23:33
Wohnort: the Netherlands
Kontaktdaten:

Re: Asterix 37

Beitrag: # 56928Beitrag Sellix »

Zojust het album nog een keer goed gelezen en bekeken. De tekeningen vind ik prachtig. Er is genoeg te zien. De taalgrapjes zijn naar mijn mening te oppervlakkig en er zijn er te weinig. Al met al wel een leuk album, in dit album is het verhaal in ieder geval niet verfraaid met enkele nietszeggende pagina's.

In dit albums vinden we ook weer enkele bekende personen. Ik heb de volgende herkend en ben benieuwd of er meer zijn:

p22 (hier zingende) Pavaotti
p24 Michelangelo (maakt een snelle schets)
p26 Mona Lisa
p26 Monica Belluci (draagt een mand met druiven) of dit echt Monica is weet ik niet, maar ze lijkt er op.
p39 Sophia Loren (draagt een pot met spaghetti) of dit echt Sophia is weet ik niet, maar ze lijkt er op.
p40 Berlusconi met 2 maffia uitziende bodyguards (hier voor het eerst te zien tussen het publiek)
p40 De Helvetiër, een bekende uit album nummer 16.
100+ Asterix translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: Asterix 37

Beitrag: # 56929Beitrag Jochgem »

Sellix hat geschrieben: 21. Oktober 2017 12:30In dit albums vinden we ook weer enkele bekende personen. Ik heb de volgende herkend en ben benieuwd of er meer zijn:
De "echte" Coronavirus schijnt de Franse coureur Alain Prost te zijn.
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Benutzeravatar
Batavirix
AsterIX Bard
Beiträge: 808
Registriert: 14. März 2008 16:46
Wohnort: Forum Hadriani
Kontaktdaten:

Re: Asterix 37

Beitrag: # 56932Beitrag Batavirix »

Lactus Bifidus blijkt net als Coronavirus afgeleid van een virus:

Bifidus of Bifidobacterium is een staafvormige bacteriën. Het is een afgeleide van probioticum: een micro-organisme dat van origine een gist is, dat van nature gevonden wordt in gefermenteerde melkproducten zoals yoghurt. Het gaat om een levende bacterie, die via het voedsel wordt toegediend en waaraan fabrikanten in het verleden allerlei niet bewezen positieve werking op de huid en tegen ontstekingen toeschreven. De werking van dit bacterie wordt echter wetenschappelijk in twijfel worden en sinds 1969 mag de term Lactobacillus bifidus in producten niet meer gebruikt worden. Als een producent aangaf dat een zuivelproduct Lactobacillus bifidus bevatte, gaf dat evenveel informatie als te zeggen dat het gemaakt was met melk. Niets dus.

Met vriendelijke groet,

Henk
Benutzeravatar
Batavirix
AsterIX Bard
Beiträge: 808
Registriert: 14. März 2008 16:46
Wohnort: Forum Hadriani
Kontaktdaten:

Re: Asterix 37

Beitrag: # 56933Beitrag Batavirix »

En als aanvulling:
de co-piloot van Coronavirus heet Bacillus
Hier is geen verder toelichting meer nodig denk ik.

Vriendelijke groet,

Henk
Benutzeravatar
Batavirix
AsterIX Bard
Beiträge: 808
Registriert: 14. März 2008 16:46
Wohnort: Forum Hadriani
Kontaktdaten:

Re: Asterix 37

Beitrag: # 56938Beitrag Batavirix »

Sellix schreef
p22 (hier zingende) Pavaotti
p24 Michelangelo (maakt een snelle schets)
p26 Mona Lisa
p26 Monica Belluci (draagt een mand met druiven) of dit echt Monica is weet ik niet, maar ze lijkt er op.
p39 Sophia Loren (draagt een pot met spaghetti) of dit echt Sophia is weet ik niet, maar ze lijkt er op.
p40 Berlusconi met 2 maffia uitziende bodyguards (hier voor het eerst te zien tussen het publiek)
p40 De Helvetiër, een bekende uit album nummer 16.
Pavarotti, Michelangelo (had ik niet eens opgemerkt), Mona Lisa en Berlusconi zeer zeker waar

Monica Belluci (ik zoek naar een schilderij o.i.d. maar kan nog niets vinden) en Sophia Loren twijfel ik over.

Pavarotti (pagina 22) zingt Nessun Dorma
zie bijvoorbeeld YouTube (in 1994) https://www.youtube.com/watch?v=rTFUM4Uh_6Y
En hij schijnt Nessun Dorma ook bij zijn laatste optreden in Torino in 2006 gezongen te hebben.

Vriendelijke groet,

Henk
Benutzeravatar
Batavirix
AsterIX Bard
Beiträge: 808
Registriert: 14. März 2008 16:46
Wohnort: Forum Hadriani
Kontaktdaten:

Re: Asterix 37

Beitrag: # 56939Beitrag Batavirix »

Pagina 20 Ambetanterix

Ambetanterik is een Belgisch bier van hoge gisting. Het bier wordt gebrouwen door bierfirma Het Alternatief uit Izegem bij Brouwerij Alvinne te Moen of bij Brouwerij De Graal te Brakel. Het is een zwart bier, type stout met een alcoholpercentage van 11%.

Vriendelijke groet,

Henk
Benutzeravatar
Batavirix
AsterIX Bard
Beiträge: 808
Registriert: 14. März 2008 16:46
Wohnort: Forum Hadriani
Kontaktdaten:

Re: Asterix 37

Beitrag: # 56940Beitrag Batavirix »

Pagina 29
De Viking Senotaf voelt zich ontheemd en wil naar huis.
Dat kan wel kloppen, want
een cenotaaf (uit het Grieks: kenos = leeg, taphos = graf) is een grafteken dat al sinds de klassieke oudheid wordt opgericht ter nagedachtenis aan overledenen van wie het stoffelijk overschot elders verkeert of onvindbaar is.

Met vriendelijke groet,

Henk
Benutzeravatar
Batavirix
AsterIX Bard
Beiträge: 808
Registriert: 14. März 2008 16:46
Wohnort: Forum Hadriani
Kontaktdaten:

Re: Asterix 37

Beitrag: # 56943Beitrag Batavirix »

Pagina 5
The European Fine Art Fair, afgekort TEFAF, is sinds 1975 een jaarlijks terugkerende tien dagen durende kunst- en antiekbeurs in Maastricht. De beurs vindt plaats in de maand maart in het Maastrichts Expositie en Congres Centrum (MECC).

Met vriendelijke groet,

Henk
Benutzeravatar
Batavirix
AsterIX Bard
Beiträge: 808
Registriert: 14. März 2008 16:46
Wohnort: Forum Hadriani
Kontaktdaten:

Re: Asterix 37

Beitrag: # 57081Beitrag Batavirix »

26.5
Een bekend kenmerk van het schilderij de Mona Lisa is, dat hoe je er ook voor staat, dat het vanuit alle kanten lijkt alsof Mona Lisa je aankijkt.
Om die reden zegt Asterix dan ook: "Volgt ze me met haar blik of lijkt dat maar zo?"

Met vriendelijke groet,
Batavirix
jaap_toorenaar
AsterIX Druid
Beiträge: 843
Registriert: 1. April 2006 11:09
Wohnort: Leiden Niederlande

Re: Asterix 37

Beitrag: # 57141Beitrag jaap_toorenaar »

In de Duitse versie is de naam van deze nieuwe figuur overigens “Caligarius“

Vertaald betekent dat zoiets als “iemand die kousen maakt”

Iets dat dan weer heel goed aansluit bij de titel van dit nieuwe album,
“Asterix en de race door de Laars”
Batavirix, er is hier iets leuks aan de Hand. Caligarius kann ook een schoenmaker zijn. Nu kennen ze in Duitsland nog steeds een formule - 1- renner met de naam Schumacher....
Jaap
Benutzeravatar
Batavirix
AsterIX Bard
Beiträge: 808
Registriert: 14. März 2008 16:46
Wohnort: Forum Hadriani
Kontaktdaten:

Re: Asterix 37

Beitrag: # 57143Beitrag Batavirix »

Jaap heeft geschreven
Batavirix, er is hier iets leuks aan de Hand. Caligarius kann ook een schoenmaker zijn. Nu kennen ze in Duitsland nog steeds een formule - 1- renner met de naam Schumacher....
Jaap,

met de kennis van nu....
ik heb het allemaal ook gelezen op het Duitse deel van de site.
Echter was mijn bijdrage over Caligarius van 10 oktober, dus nog bijna 1,5 week voor het verschijnen van het album.

Vriendelijke groet,
Henk
Antworten