Het geheime Wapen

Praat mee over Asterix. Vragen en antwoorden.
Ook zonder inlog kunt u hier een bericht plaatsen!

Moderatoren: Jochgem, jaap_toorenaar

Nietnix

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6772Beitrag Nietnix »

Ik koop al 35 jaar Asterix-boeken, bezit alle (ook de slechte) tekenfilms en maak mij al zorgen over het niveau van de strip sinds het overlijden van Goscinny. Boeken als De Roos en en Zwaard, maar zeker De Beproeving van Obelix en Latraviata bevatten in mijn ogen bedroevende verhalen die vaak kant noch wal raakten. De vrouwen in 'de roos', Atlantis (waarom??) in de Beproeving en (vergezochte) dubbelgangster en een stuiter-asterix in Latraviata... ik vond die verhalen een worsteling om doorheen te komen en verlangde terug naar de 'scherpe' verteltrant van Goscinny.
En dan nu 'Het Geheime wapen'. Ik keek (zoals altijd toch weer) uit naar het boek maar las voor ik het ging kopen de 'recensies' op dit Forum en schrok enorm. Ook toen ik het boek in de winkel openslag kon ik me vanalles voorstellen bij de slechte recensies. Aliëns horen toch niet bij Asterix!!!
En toen ging ik het lezen... en wat ontdekte ik: het is wél een verhaal met (ouderwetse) vaart en de tekeningen zijn weergaloos. Ook zitten er veel 'herkenbare' grappen in, Obelix die maar zeurt over de evenzwijnen, Hoefnix, Kostunrix en Kakofonix, romeinen die het dorp uitgetrapt worden...
En wat blijkt: dit is wel een (weliswaar bijzonder, maar daarom niet minder) origineel verhaal en blijft niet hangen in het kopiëren van verhalen van Goscinny.

Nogmaals: ik moest ook slikken bij de eerste confrontatie met Toon Toen en de Grolkado's (weet al iemand waar dat een anagram van is?). Maar ik heb het boek een kans gegeven en het scoort bij mij aanmerkelijk hoger dan zijn drie voorgangers. Ik wilde dat de lezers van dit forum tòch even meegeven, als 'reactie' op alle negatieve geluiden. En ik ben beniewd of er meer mensen zijn die er zo over denken.  
Tisdusnix

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6773Beitrag Tisdusnix »

Abraracourcix heet in ene na bijna een halve eeuw Heroïx! Assurancetourix, whaaaat? Kakafonix. En dan Grootmocum (Idioten!)  Walter Disney, Manga, Goldorak, Supermen, aliens, raketten... *zucht*


Dus, wat doe je als je niet tevreden bent over een product?

[] Je gooit t product weg, omdat je bang bent dat de hemel op je hoofd valt!  :-X

[] Je brengt t terug naar de winkel, waar vervolgens de dame achter de kassa zegt dat het haar spijt, in huilen uit barst en zegt dat het haar schuld niet is... Rare dames die kassajuffrouwen  :'(

[] Je blijft moedig verzet bieden aan de overweldigers en maakt het leven van hun niet gemakkelijk!! Dus dan pak je een kaartje of een een stuk papier en dan stuur je je klacht naar de uitgever... en dat scheelt weer huilende kassadames!  >:(


Les Editions Albert René
26, Avenue Victor Hugo
75116 Paris
France


Kleine moeite, toch. Ik ga t doen... Vooral de naamswijzigingen kunnen echt niet. Stel je voor heet Mickey in ene George!?


Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 449
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6774Beitrag Jochgem »

Tisdusnix hat geschrieben:Abraracourcix heet in ene na bijna een halve eeuw Heroïx! Assurancetourix, whaaaat? Kakafonix. En dan Grootmocum (Idioten!) ... Vooral de naamswijzigingen kunnen echt niet.
Ik vrees dat hier twee dingen door elkaar gaan lopen: de thematiek van het nieuwe boek (wat we vinden van UFO's in Asterix) en de nieuwe namen van een aantal hoofdpersonen.
Al in 2002 heeft de vertaler besloten om de oorspronkelijk onvertaalde Franse namen om te zetten in Nederlandse woordspelingen, toen ter gelegenheid van de hardcovers. De eerste tien delen van de gewone softcover reeks nemen die namen inmiddels ook over heb ik begrepen. Verwarrend misschien, ik vind Kakafonix een toepasseljker naam dan Assurancetourix, maar snap dat daar verschil van mening over kan zijn.
Het andere punt is of we blauwe mannetjes, superhelden en raketten in Asterix willen tegenkomen. Persoonlijk doe ik dat liever niet, maar mijn oudste zoon zat er niet mee.
Kortom, twee verschillende punten van discussie.

HJ "Jochem"
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
walter282

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6775Beitrag walter282 »

Ik ben het met Nietnix eens wat betreft de tekeningen, maar ik vind het verhaal duidelijk minder dan dat van Latraviata. En ik behoor net als HJ tot de groep die liever geen ruimtewezens tegenkomt in Asterix verhalen.
Diederix

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6776Beitrag Diederix »

Om inderdaad even het onderscheid dat hierboven werd gemaakt te volgen reageer ik alleen op die naamsveranderingen: Daar wist ik nog niets van af! En ik snap ze niet, althans niet het waarom erachter. Je hebt een concept dat al veertig jaar werkt en dan ineens ga je zekerheden veranderen. Waarom wordt Barbaorum Adfundum etc.? Daarnaast gaan ze de titels met terugwerkende kracht veranderen waarbij ik vooral Asterix als legionair t.o.v. asterix en het 1e legioen onbegrijpelijk vind.
Een laatste kanttekening richting de vertalers of tekstschrijvers: in de laatste asterix hebben ze in de (gelukkig terugkerende) latijnse spreuk van het senior-bemanningslid van de piraten "eius" met een j gespeld: het Latijn kent geen j.
Het is allemaal niet zo zuur bedoeld, maar het draagt bij aan het ontredderde gevoel dat achterblijft en leidt nog meer af van de inhoud van dit laatste album.
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 449
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6777Beitrag Jochgem »

Diederix,
Ik begrijp de ontreddering maar al te goed, en zal iets over mijn interpretatie van de mogelijke beweegredenen van de vertaler destijds vertellen. Je hoeft het daar niet mee eens te zijn, en je hoeft zeker het nieuwe boek niet beter te begrijpen  ;D

Barbaorum wordt Adfundum omdat iedereen uitgelegd moet krijgen waarom BAbaorum een leuk Frans taalgrapje is. Nu is het een Nederlands taalgrapje.    Misschien had dat inderdaad 45 jaar geleden moeten gebeuren. De titels zijn zo begrijp ik nu minder vrij vertaald, en lijken meer op het origineel. Waarom? Geen idee.
Over de schrijfwijze van het Latijn heeft Jaap wel eens wat geschreven, misschien in het Duitse of Franse forum, want Jaap is overal. Het schijnt dat ook in Latijnse teksten het van de mode afhangt of men I of J en U of V kiest.

HJ "Jochgem"
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
jaap_toorenaar
AsterIX Druid
Beiträge: 843
Registriert: 1. April 2006 11:09
Wohnort: Leiden Niederlande

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6778Beitrag jaap_toorenaar »

klopt, HJ,
Het Latijn werd gesproken en geschreven in de tijd van de Romeinen. Tot aan karel de grote (800 na Chr.) kenden we geen onderscheid tussen majusculen en minusculen (hoofdletters en kleine letters) in het latijn: alles ging in hoofdletters, en er was nog geen verschil tussen U en V of I en J. dat kwam daarna. Sinds de renaissance worden veel Latijnse teksten uitgegeven met de j als de i een medeklinkerwaarde heeft en met i als het echt een klinker is. Pas sinds ca. 1950 is de j uit het latijn weer aan het verdwijnen!
Jaap
PS In Duitsland klagen puristen erover dat in de nieuwste druk van A. en de Gothen het gotische schrift is weggelaten, omdat zelfs Duitse kids dat niet meer kunnen lezen en denken dat de Gothen slisten want de s lijkt zo op de f...
rensch

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6779Beitrag rensch »

Hij valt zeker tegen maar de satire is wel geweldig. Ook ziet het album er veel mooier uit dan alle vorige maar voor de rest...
ample

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6780Beitrag ample »

rensch hat geschrieben:Hij valt zeker tegen maar de satire is wel geweldig. Ook ziet het album er veel mooier uit dan alle vorige maar voor de rest...
Inderdaad, qua inkleuring enzo en vorming van de karakters.
JP_S

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6781Beitrag JP_S »

Ik heb mijn ongenoegen ook al gepost in een ander topic.

Hetgeen ik het meest ergelijk vind is toch wel het feit dat de namen zijn veranderd, evenals de titels. Er werd al eerder Asterix en het 1st legioen al aangehaald.

In tweede plaats is het verhalen van Uderzo onder de maat. De tekeningen vind ik werkelijk schitterend, maar het verhaal laat zeker te wensen over, eerst in de beproeving van Obelix? de sprekende dolfijnen. Ik heb bij mijn moeder de nieuwe eerst doorgebladerd, zij koopt net als ik al jaren blind de nieuwe Asterix, maar ik schrok hier werkelijk van! Toch heb ik hem gekocht om mijn verzameling compleet te houden, gezamenlijk met de uitgave waar ook de geschetste versie in zit. Ik vind buitenaardse wezens, ook al is het de stijd tussen de klassieke tekenfilms en de productiefilms uit Azië, niet in Asterix thuis horen.
unborn chikken voice

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6782Beitrag unborn chikken voice »

mmmmmmm, ga straks lekker de gladiotoren lezen denk ik.
marc

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6783Beitrag marc »

wat een belachelijk verhaal dit! had nog geen reacties of recensies gelezen en begin vol goede moed aan een nieuwe asterix (woehoe!)

maar ook ik was nog niet op de hoogte van de naamswijzigingen. wat, naamswijzigingen, zij ze gek geworden?! inderdaad, je gaat mickey toch ook niet opeens george mouse noemen?! en blijkbaar worden ook titels voortaan anders. is dat een manier om verzamelaars nog meer in de buidel te laten tasten?! echt belachelijk, daar hadden ze eerder over moeten denken...

maar goed, dan aliens, supermen etc in asterix? kom op zeg. inderdaad; asterix en overleden, net als suske en wiske die zich tegenwoordig in baggy pants zorgen maken over het feit dat hun 'adsl verbinding' eruit ligt.
Hoe vermoord ik een tijdloze klassieke strip door een krampachtige poging te doen 'hip' en 'actueel' te doen?! Zonde!!!
Peter

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6784Beitrag Peter »

Ok, ok, ik ben zwak; na lang twijfelen heb ik gisteren toch de luxe editie op groot formaat van Het geheime wapen gekocht bij Stripwinkel Blunder in Utrecht. Ik had wat twijfels of het de moeite waard zou zijn, maar volgens Paul (van Blunder) was het een aanrader.

En inderdaad een prachtige uitgave. Mooi groot formaat album, kleuren verhaal voorin en de ontwerpschetsen van het verhaal achterin. Een aanrader voor een redelijk bescheiden bedrag. Mag niet ontbreken in een Asterix verzameling.

Het blijft trouwens wel een treurig scenario, daar verandert ook een prachtig uitgevoerd album niets aan…..

Peter
Anton

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6785Beitrag Anton »

Dat ben ik nu ook helemaal met je eens, het is echt een hele mooie uitgave. Het verhaal laten we daarbij in het midden.
sofie

Re: Het geheime Wapen

Beitrag: # 6786Beitrag sofie »

Een week na dat mijn promoters hadden toegezegd om mij te begeleiden bij mijn scriptie over het vertalen van humor in asterixstrips (ik studeer vertaler/tolk), kwam de nieuwe asterix uit, waar ik vreselijk naar uitkeek vanwege mijn scriptie, maar vooral omdat ik met de strips ben opgegroeid. De avond van te voren zei ik nog lachend tegen mijn vriend, ach als er maar geen aliens inzitten. Boek 's morgens gaan kopen, voor ik naar school zou vertrekken. SLIK aliens. Ergens in mijn regels over wat kan en niet kan, ging dat te ver, en er is geen enkel grapje, vertaalkunstje waar ik iets over kan schrijven zonder op dat paarse ding te moeten kijken. JUK. Los daarvan, enkele knipoogjes in het album zijn goedgevonden. maar ik hoop echt dat dit de laatste alien is die ik ooit in een asterix ben tegengekomen. Als het zo doorgaat, is zijn volgende album een reis naar de maan :s.
Antworten